Správná technika

Nordic running má blíže k běhu na lyžích klasickou technikou, než k nordic walkingu (viz specifika běhu s holemi). Vyjdeme-li z lyžařské terminologie, můžeme jej definovat jako jednooporový dvoudodobý střídavý běh na lyžích (=klasickou technikou) bez lyží. To znamená, že na každý krok připadá současný odraz holí opačnou paží (než je stojná noha).

stylZákladem správného provedení běhu s runningovými holemi je dodržení běžecké techniky, především práce paží a loktů, při zapojení holí do běhu. Paže jsou tedy stále ohnuty v loktech přibližně v pravém úhlu a střídavě komíhají rovnoběžně s boky směrem vpřed. Ruka, v tomto případě svírající hůl, se vpředu dostává do výše ramene a vzadu k boku (tj.opět stejně jako při běhu bez holí). Názorné videoukázky: zde

Hlavní zásady správné techniky nordic runningu:

  • trup je v mírném náklonu vpřed (pozor: ne v předklonu!)
  • odraz holí je časově i prostorově kratší než odraz holí při běhu na lyžích klasickou technikou, můžeme ho přirovnat k jeho střední fázi
  • hůl se zapichuje zhruba na úrovni paty opačné nohy
  • pohyb paže s holí končí polohou ruky u boku, tj. nepokračuje až za trup (tím se běh s holemi odlišuje jak od běžkařského, tak od nordic-walkingového propínání loktu dozadu
  • pohyb ruky po rukojeti je mírně klouzavý; sevření není ani křečovitě pevné, ani příliš uvolněné
  • při běhu do kopce je trup mírně předkloněný, krok odlehčený a kratší s odrazem spíše přes špičku nohy, a zapichování holí razantnější
  • velmi důležitá je správná délka runningových holí; měly by být přibližně o deset centimetrů kratší, než hole pro běh na lyžích klasickou technikou

 Hlavní zásady bezpečnosti při běhu s runningovými holemi:

  • nikdy nebrzděte holemi před tělem při sbíhání prudšího kopce!
  • hůl nezapichujte příliš blízko nohy, abyste o ni nezakopli
  • s holemi v rukou si neupravujte brýle nebo čelenku, neutírejte slzy a nesmrkejte, abyste se nezranili
  • neběhejte s holemi po úzkých cestách v hustším lese, abyste jimi nezachytili o větev
  • nepřeceňujte své síly a myslete vždy na to, že běh s holemi je výrazně fyzicky náročnější než obyčejný běh!

:roll: